środa, 5 sierpnia 2020

"Ballada ptaków i węży" – Suzanne Collins



Są takie serie, które zawładnęły sercami czytelników na całym świecie i z hukiem podbiły rynek – nie tylko książkowy, ale także filmowy. „Igrzyska Śmierci” to właśnie jedna z takich serii. Kto by się spodziewał, że po dziesięciu latach od premiery ostatniego tomu, Suzanne Collins powróci z kolejną książką, której akcja dzieje się w Panem?








O KSIĄŻCE

„Ballada ptaków i węży” – Suzanne Collins
Tytuł oryginalny: „The Ballad Of Songbirds And Snakes”
Wydawnictwo Media Rodzina
Data wydania: 17.06.2020
Ilość stron: 544
Cena okładkowa: 49,90 zł






Dziesiąte Głodowe Igrzyska rozpoczyna poranek dożynek. W Kapitolu osiemnastoletni Coriolanus Snow zamierza skwapliwie skorzystać z szansy, jaką jest rola mentora, i zdobyć sławę. Potężny niegdyś ród Snowów podupadł i niepewny los Coriolanusa zależy teraz od tego, czy zdoła on pokonać innych mentorów urokiem osobistym i sprytem. Tyle że los nie bardzo mu sprzyja. W udziale przypadła mu dziewczyna z Dystryktu Dwunastego, najbiedniejszego z biednych. Losy obojga splotą się ciasno – każda decyzja, którą podejmie Snow, może prowadzić do sukcesu lub porażki, triumfu lub klęski. Na arenie rozgrywa walkę na śmierć i życie, ale poza areną zaczyna się w nim budzić współczucie… Tylko jak postępować według zasad, gdy pragnie się przetrwać za wszelką cenę?

Wow. Zebranie myśli po przeczytaniu tej książki zajęło mi kilka dni, bo po przewróceniu ostatniej strony jedyne, co miałam w głowie, to zachwyt. I powiem wam, że do teraz niewiele się zmieniło. Nie przyszły mi do głowy żadne wady, ani nic, co przeoczyłam podczas czytania, a co mogłoby mi się nie spodobać w ostatecznym podsumowaniu. Nadal jestem zdania, że ta książka jest absolutnie genialna.






Fabuła podzielona jest na trzy części – przed Igrzyskami, w ich trakcie, oraz po nich. Osobiście nie jestem w stanie wybrać, która z tych części podobała mi się najbardziej, bo w każdej dostrzegłam coś, co mnie zachwyciło. Przede wszystkim jednak moje serce skradli bohaterowie. Coriolanus Snow, chociaż z trylogii nienawidziłam tego typka z wiadomych przyczyn, tutaj wydawał mi się silnym, ambitnym chłopakiem, który wie czego chce, ale w gruncie rzeczy ma dobre serce. Z czasem jednak to pozytywne wrażenie zaczęło się zacierać, co jest dla mnie kolejnym plusem w tej książce, ponieważ bardzo rzadko trafiam na pozycje, w których główny bohater zmienia się na gorsze. Tu jednak śledzimy przemianę Snowa z niewinnego, sympatycznego nastolatka, w okropnego tyrana, którym wkrótce się stanie.

Oczywiście pozostali bohaterowie także zasługują na uwagę, ale nie chcę opisywać wam zbyt wiele, aby nie zdradzić za dużo szczegółów. Powiem tylko, że trybutkę Snowa z pewnością pokochacie.

Jeśli chodzi o samą książkę, to czytało mi się ją świetnie. Poważnie, nie mogłam się oderwać. A jeśli mi przeczytanie ponad pięciuset stron zajmuje niecałe dwa dni, to wiadomo, że coś jest na rzecz, bo zazwyczaj nie połykam książek w takim tempie. Tutaj jednak nic nie było w stanie oderwać mnie od lektury, tak bardzo zżyłam się z bohaterami i tak strasznie chciałam poznać ich dalsze losy.

Pokochałam w tej powieści wszystko, od wciągającej fabuły, poprzez cudownych bohaterów, aż po zaskakujące zwroty akcji. Świetnie było poznać młodego Snowa i zobaczyć początki głodowych Igrzysk, gdy nie były one jeszcze owiane taką sławą jak za czasów Katniss. Uważam, że ta książka to pozycja obowiązkowa dla wszystkich fanów Igrzysk Śmierci. A, i nie martwcie się, że trylogię czytaliście dawno temu i wiele szczegółów już nie pamiętacie – nie zepsuje wam to przyjemności z czytania „Ballady…”. Ja też się tego obawiałam, a mimo to bez problemu wyłapałam wszystkie smaczki i nawiązania, które zaserwowała nam autorka.



MOJA OCENA

★★★★★★★★★★    10/10
P.
 (very.little.book.nerd)

14 komentarzy:

  1. Świetna recenzja, ale tym razem to nie mój gust czytelniczy. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, że aż tak ci się ta książka spodobała. Ja planuję sobie najpierw odświeżyć tę serię.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też miałam taki plan, ale nie miałam przy sobie książek, a nie chciałam zwlekać z czytaniem "Ballady" <3

      Usuń
  3. cała seria jeszcze przede mną, ale na szczeście nie oglądałam też ekranizacji, także nic mi nie odbierze przyjemności z czytania ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, no i super! Filmy zdecydowanie dopiero po książkach :)

      Usuń
  4. Mnie znowu ta część nieco wynudziła i rozczarowała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, naprawdę? Ja przeczytałam na raz prawie trzysta stron, tak bardzo się wciągnęłam, a rzadko mi się to zdarza :)

      Usuń
  5. Sama ostatnio czytałam tę powieść i muszę przyznać, że ciągle o niej myślę. Była świetna.

    OdpowiedzUsuń
  6. Taka wysoka ocena skłania mnie do sięgnięcia po książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie daję dziesiątki byle czemu, tylko kilka książek zasłużyło u mnie na taką ocenę :)

      Usuń
  7. Uwielbiam tę serię, więc muszę jak najszybciej dorwać tę książkę!

    OdpowiedzUsuń