czwartek, 9 lipca 2020

"Wyspa Doktora Moreau" – H.G.Wells



O tej książce usłyszałam po raz pierwszy lata temu, a to za sprawą serialu Orphan Black (który bardzo, bardzo serdecznie polecam). Z tego co pamiętam, w jednym z sezonów pojawiło się nawiązanie do „Wyspy Doktora Moreau” i już wtedy zapisałam ją na listę książek, po które chcę sięgnąć. Jednak większość polskich wydań była albo trudno dostępna, albo droga, albo niewiarygodnie brzydka. Czekałam więc z nadzieją, że kiedyś pojawi się nowe wydanie tej powieści, no i się doczekałam. Na ratunek przyszło wydawnictwo Vesper.






O KSIĄŻCE

„Wyspa Doktora Moreau” – H.G.Wells
Tytuł oryginalny: „The Island of Doctor Moreau”
Wydawnictwo Vesper
Data wydania wznowienia: 17.06.2020
Rok pierwszego wydania: 1896
Ilość stron: 184
Cena okładkowa: 34,90 zł






Edward Pendrick, jedyny ocalały z katastrofy statku rozbitek, trafia na tajemniczą wyspę, którą zamieszkuje ekscentryczny, genialny naukowiec doktor Moreau oraz jego pomocnik Montgomery. Pasją doktora Moreau jest fizjologia – nieustannie pracuje nad krzyżowaniem rozmaitych gatunków zwierząt, wzbogacając je jednocześnie o ludzkie cechy. Te przerażające i makabryczne eksperymenty wkrótce wymykają się spod kontroli i na wyspie zaczyna się prawdziwy horror.

Jestem pod naprawdę dużym wrażeniem tej historii. Chociaż jest dość krótka i nie zaskakuje czytelnika zbyt wieloma wątkami, gdyż większość fabuły została streszczona w pochodzącym od wydawcy opisie, jestem zdania, że to nie fabuła jest w tej książce najważniejsza. W swojej historii Wells porusza wiele kwestii i daje czytelnikowi okazję do zastanowienia się nad pewnymi rzeczami. Moreau to jeden z tych „szalonych naukowców”, który ciągnie swoje eksperymenty i nie zważa na kwestie etyczne czy moralne. Nasz główny bohater Pendrick często się nad tym zastanawia – czy badania na żywych istotach powinny być w ogóle dozwolone, czy ból tych zwierząt nie powinien być czynnikiem hamującym naukowców, czy stawianie naukowca jako stworzyciela, na równi z Bogiem, nie jest przesadą? Nie będę jednak zdradzać wniosków, do których dochodzi, żeby je poznać sami musicie przeczytać tę powieść.






Książka została wydana w oryginale już jakiś czas temu. Sięgając po takie powieści zawsze mam obawy, czy przypadnie mi do gustu język i styl autora. Na szczęście tutaj nie miałam z tym problemu i w ogóle nie czułam, że „Wyspa Doktora Moreau” została napisana ponad 120 lat temu. Czytanie dodatkowo umilały mi ilustracje, równie ciekawe jak niepokojące.

Jeśli szukacie książki, która skłoni was do przemyśleń, a jednocześnie trochę przerazi – bądźmy szczerzy, stworzenia nad którymi pracował Moreau nie należą do najładniejszych i najsympatyczniejszych – naprawdę polecam wam „Wyspę Doktora Moreau”. Jest to jedna z najważniejszych powieści zahaczających o tematykę eksperymentów genetycznych, niosąca ze sobą ważne przesłanie i stanowiąca inspirację dla wielu późniejszych tekstów, filmów czy gier.



MOJA OCENA

★★★★★★★✩✩✩    7/10
P. 
 (very.little.book.nerd)


10 komentarzy:

  1. Ostatnio często trafiam na recenzję tej książki i sama mam ochotę ją przeczytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie śmiało! Jest bardzo dobra i sprawiła, że naprawdę chętniej zaczęłam patrzeć na starsze książki :)

      Usuń
  2. Nie ma większego znaczenia, że książka powstała sto dwadzieścia cztery lata temu, bo chociaż z racji dokonanego od tego czasu postępu naukowego nie zdoła przebić się do dominujących zarysów współczesnego dorobku nauk przyrodniczych, to jednak rewelacyjnie podtrzymuje więź z filozofią i etyką. Stawiane pytania nie tracą na atrakcyjności i zasadności, pozostają aktualne wraz z przesuwaniem granic, dociekań i możliwości. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację! Świetny komentarz, idealnie podsumowujący treść tej książki :)

      Usuń
  3. Pierwszy raz słyszę o tej książce. Z reguły nie czytam starych książek, ale ta w sumie brzmi ciekawie. Może jak nadrobię nowości, sięgnę po tę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam! Ja też rzadko sięgam po starsze tytuły, ale dla tej musiałam zrobić wyjątek!

      Usuń
  4. Jestem ciekawa tej powieści właśnie ze względu na rok wydania. Zastanawiam się, jak ją obiorę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz sama się przekonać. Koniecznie daj mi później znać!

      Usuń
  5. Przyznam, że jeszcze nie czytałam złej książki od tego wydawnictwa.

    OdpowiedzUsuń